검색 상세

체험마케팅 기반의 테마파크호텔 디자인 요소 분석연구 : 디즈니랜드와 디즈니월드를 중심으로

A Study on the Analysis of the Theme Park Hotel Design based on the Experience Marketing : Focused on Disneyland Resort and Walt Disney World Resort

송정민 (Song, Jungmin, 한양사이버대학교 디자인대학원)

원문보기

초록 moremore
세계 경제의 구조가 서비스 산업으로 변경됨에 따라 체험, 스토리 등과 같은 감성적인 요소가 사회 전반에 걸쳐 이슈화 되고 있다. 이는 미래 학자인 롤프 얜센 (Rolf Jessen)이 그의 저서 드림소사이어티 (Dream Society)에서 주창한 개념으로 현재 세계 대부분에서 삶의 물질적인 측면을 보다 많이 확보하려는 추세가 끝나가면서 감성적인 측면에 대한 관심이 증가하는 것에서 그 청사진을 확인 할 수 있다. 이성중심의 사고에서 감성중심의 사고로의 전환은 과거 효율성이 충족되면 만족됐던 생산자 중심에서 체험과 감성적인...
세계 경제의 구조가 서비스 산업으로 변경됨에 따라 체험, 스토리 등과 같은 감성적인 요소가 사회 전반에 걸쳐 이슈화 되고 있다. 이는 미래 학자인 롤프 얜센 (Rolf Jessen)이 그의 저서 드림소사이어티 (Dream Society)에서 주창한 개념으로 현재 세계 대부분에서 삶의 물질적인 측면을 보다 많이 확보하려는 추세가 끝나가면서 감성적인 측면에 대한 관심이 증가하는 것에서 그 청사진을 확인 할 수 있다. 이성중심의 사고에서 감성중심의 사고로의 전환은 과거 효율성이 충족되면 만족됐던 생산자 중심에서 체험과 감성적인 요소가 고객의 만족을 결정하는 핵심이 되었음을 뜻한다. 체험 산업에 확산은 일찍이 엘빈 토플러 (Alvin Toffler)의 저서 미래의 충격 (Future Shock)에서 미래 공산품이나 평범한 서비스에서 벗어나 체험을 제공하는 산업이 확장 될 것이며 그 체험은 서비스 산업을 한층 앞선 새로운 포맷의 산업이 될 것이라는 예견에서 부터이다. 그 후로 경제학자 Pine과 Gilmore (1998), Schmitt (1999)등에 의하여 고객이 감성적으로 느끼는 체험의 다양한 요소들과 그 요소들이 어떻게 판매로 연결되고 고객들에게는 어떻게 기억으로 남으며 상호작용 되는지에 대하여 체계화 되었다. 체험은 일찍부터 관광. 레저분야에서 관심의 대상이자 연구 주제로 주목되어 (허문경, 2006)왔는데 테마파크 역시 학계나 실무에서 다양한 이론적, 실무적 성과를 도출하였다. 테마파크는 그 용어의 근원에서 볼 수 있듯이 Theme‘테마=이야기’로 구성된 요소들이 Park ‘공원’이라는 장소에서 고객과 상호작용하며 체험적 가치를 제공한다는 점에서 체험이론에 근간한 구조체 임을 알 수 있다. 테마파크는 고객들에게 관람시설, 탑승시설, 공용시설, 부속시설 등의 편의와 재미, 지적 요소를 함께 제공하고 있다. 테마파크호텔은 테마파크의 부속시설로 이러한 감성적 특성이 가장 잘 드러나는 분야이다. 테마파크호텔의 디자인은 그 테마파크호텔이 속한 테마파크와 같은 환상적인 분위기 연출을 통하여 고객의 만족도와 재방문에 영향을 미치는 것에 밀접한 관계가 있기 때문이다. 테마파크호텔의 디자인은 고객이 방문 즉시 느낄 수 있는 체험의 범위 이며 고객이 재방문을 결정하는 중요한 요소 이기도하다. 비록 테마파크호텔이 국내에서는 새로운 분야이며 그 이론적 자료나 학문적 접근이 매우 미흡한 수준이지만 연구의 필요성은 매우 높은 편이다. 따라서 본 연구는 테마파크호텔의 활성화와 상업적 성공을 이루기 위하여 고객 체험의 요소를 감성적으로 접근한 pine과 gilmore의 체험유형과 총체적 체험 영역에서 접근한 schmitt의 체험요소 관점에서 테마파크호텔의 테마 유형별 디자인 요소와 특성을 살펴보았다. 다양한 유형을 검토하기 위하여 글로벌 테마파크인 디즈니랜드와 디즈니월드를 중심으로 사례조사를 진행하였고 테마파크호텔의 다양한 테마 유형별 디자인 요소와 체험요소가 상관성이 있음이 도출되었다. 향후 테마파크호텔 혹은 테마를 주제로 특성 연구 또는 테마를 주제로 한 개발이나 디자인에 있어 단순히 건물에 조형물 장식이나 캐릭터 조형물 배치하는 등 테마의 디자인 요소를 구현하는데 어려움이 있었는데 디자인에 구체적인 도움이 될 수 있는 이정표를 제안 해 줄 것이며, 하나의 테마(이야기)를 주제로 전체 공간의 조화를 이루고 관람객들에게는 다양한 체험 요소로 전달되는 차별화된 포맷의 경험과 감동을 선사할 수 있는 디자인 체계로 발전될 것을 기대한다.
초록 moremore
As the structure of the global economy changes to the service industry, emotional factors such as activity experience activities and stories are being issued throughout society. This is the concept of the futurist, Rolf yaensen, who wrote in his book “The Dream Society.” The blueprint can be se...
As the structure of the global economy changes to the service industry, emotional factors such as activity experience activities and stories are being issued throughout society. This is the concept of the futurist, Rolf yaensen, who wrote in his book “The Dream Society.” The blueprint can be seen in increased interest in emotional aspects as the trend of securing more material for life nearing to the end throughout the world. The transition from rational thinking to emotional focus thinking implies that emotional factors which could give customers satisfaction are the key factors whereas the efficiency determined the manufacture’s satisfaction. The expansion of the experience activity industries are being extended beyond the common industries who only can supply industrial goods and ordinary services as Alvin Toffler said in his book “Future Shock”. Since then, the various factors of the experience activities which customers emotionally experienced and how that factors could lead to sales and thus how that experience interact with the related memories remained by the customers are systemized by economists Pine and Gilmore(1998) and Schmitt(1999). The experience activity has been a subject of interest and research in the fields of tourism and leisure (Heo Moongyung, 2006), and the theme park has derived various theoretical and practical achievements in the academic and industrial issue. The theme park, as seen in the origin of the term, is a structure based on the experience theory in the aspect that the elements comprised of ' Theme = Story ' interact with customers in a ' Park ' and provide empirical value. The theme park provides customers with amusement facilities, attractions, public facilities, fun and convenience, and intellectual elements. The theme park hotel is the supplementary facility of the theme park, which is the most visible aspect of this sensibility. The design of the theme park hotel is closely related to the customers’s satisfaction and the return of the visit through a fantastic atmosphere similar to the theme park where it belongs. The design of the hotel is the range of experience that customers can acknowledge once when they visit and an important factor in determining the return of the customer. Although the theme park hotel is a new area in Korea and its theoretical data or academic accessibility is very poor but the need for research in this area is very high. Therefore, the study looked at how different themes of theme park hotels were classified in terms of the experiential marketing perspective to promote the revitalization and commercial success of the theme park hotels. In the Elements of Customer Experience, it explored the design elements and interrelationships of themes of the theme park hotels based on an emotional approach of Pine and Gilmore, and the perspective of Schmitt’s experience in the overall experience area. Various types of theme parks and case studies were investigated centering on global theme parks, Disney Land and Disney World, and the design elements and experimental elements of various theme types were derived. It was difficult to implement the design elements of a theme that merely focuses on building designs or molding characters in a building with specific study focus on the theme park hotels or themes, or developments or designs that focus on themes but it will suggest a milestone that can be specific to design and it is hoped that a theme(story) will be harmonized with the themes of the whole space and will be developed into a design system that can deliver differentiated experiences and emotions to visitors.
목차 moremore
I. 서론 01
1. 연구의 배경 및 목적 01
1) 연구의 배경 01
...
I. 서론 01
1. 연구의 배경 및 목적 01
1) 연구의 배경 01
2) 연구의 목적 03
2. 연구의 방법 및 범위 06
3. 연구의 흐름도 07

II. 이론적 고찰 08
1. 체험마케팅의 이론적 고찰 08
1) 체험경제의 등장 08
2) 체험마케팅의 정의 11
3) 체험의 요소와 특성 13
2. 테마파크호텔의 이론적 고찰 22
1) 테마파크호텔의 정의 22
2) 테마파크호텔의 현황 26
3) 테마파크호텔의 특성 30

III. 테마파크호텔 특성과 체험요소의 상관성 45
1. Pine과 Gilmore의 관점 45
2. Schmitt의 관점 46
3. 테마파크호텔 테마 유형 47
4. 테마파크호텔 디자인과 체험요소의 상관성 48
1) 감각(Sense)과 테마파크호텔 48
2) 감성(Feel)과 테마파크호텔 49
3) 인지(Think)와 테마파크호텔 49
4) 행동(Act)과 테마파크호텔 50
5) 관계(Relate)와 테마파크호텔 51

IV. 테마파크호텔 사례분석 52
1. 사례분석의 방법과 범위 52
2. 디자인 요소 분석모형 53
3. Disneyland Resort 54
1) Disneyland Hotel 56
2) Disney’s Grand Californian Hotel & Spa 58
3) Disneyland Paradise Pier Hotel 60
4. Walt Disney World Resort 62
1) Disney’s Grand Floridian Resort & Spa 66
2) Disney’s Polynesian Village Resort 68
3) Disney’s Animal Kingdom Lodge 70
4) Disney’s Wilderness Lodge 72
5) Disney’s Caribbean Beach Resort 74
6) Disney’s Contemporary Resort 76
7) Disney’s All-Star Movies Resort 78
8) Disney’s All-Star Sports Resort 80
9) Disney’s Pop Century Resort 82
4. 사례분석 종합 84
V. 결론 87


참고문헌 96
Abstract 99